Najczęściej poruszane zagadnienia w trakcie sesji treningu mentalnego w życiu osobistym:
- łączenie ról życiowych i podnoszenie jakości życia,
- zarządzanie emocjami i praca nad poziomem odporności psychicznej,
- zmiana nawyków,
- rozwój umiejętności komunikacji i budowanie stabilnych relacji,
- praca nad postawą asertywną,
- kształtowanie poczucia pewności siebie,
- projektowanie ścieżki kariery,
- zarządzanie poziomem energii w ciagu dnia,
- praca nad poczuciem własnej wartości,
Czym jest trening mentalny?
Trening mentalny to forma pracy konsultacyjnej wywodząca się z psychologii sportu, obecnie wykorzystywana w odniesieniu do wyzwań z obszarów życia zawodowego jak i prywatnego. Koncentruje się w szczególności na wsparciu klienta w przezwyciężeniu barier mentalnych blokujących wykorzystanie pełnego potencjału jednostki. Trening mentalny to forma partnerskiej relacji, która ma wesprzeć klienta w radzeniu sobie z jego wyzwaniami.
W sporcie mówimy o celach sportowych, w biznesie są to zazwyczaj cele związane z projektowaniem oraz rozwojem ścieżki kariery czy też wyzwania związane ze skalowaniem biznesu, rozwojem przedsiębiorstw, w życiu osobistym są to cele indywidualne związane z samorozwojem, konsekwencjami zmian jakich doświadcza klient w swoim życiu oraz kwestie decyzyjne.
Uczestnik treningu mentalnego pracuje m.in. nad: poszerzeniem swojej świadomości, zmianą przekonań, umiejętnością nazwania oraz zrozumienia swoich emocji, rozwojem kompetencji interpersonalnych.
Mówiąc prościej: trening mentalny to rodzaj spotkań opartych na rozmowie w trakcie których trener wykorzystuje techniki ułatwiające:
– zrozumienie swoich zachowań,
– wypracowanie nowych reakcji,
– wsparcie procesu wytrwania w nowych strategiach działania,
co prowadzi do osiągania satysfakcjonujących wyników zarówno w życiu osobistym, sporcie jak i obszarze zawodowym.
Jakich obszarów konkretnie dotyczy trening mentalny?
- umiejętność definiowania i osiągania celów,
- podtrzymaniem motywacji,
- zwiększeniem pewności siebie,
- doskonaleniem koncentracji,
- umiejętność prowadzenia wspierającego dialogu wewnętrznego,
- umiejętność zarządzania sobą w czasie oraz zarządzania projektami,
- umiejętność zarządzania emocjami i stresem,
- zarządzaniem poziomem energii,
- umiejętność nawiązywania i rozwoju relacji,
- umiejętność ukierunkowywania uwagi oraz swoich działań.
Jak wygląda proces treningu mentalnego?
Dobrą praktyką na wstępie do treningu mentalnego jest odbycie tzw. “spotkania 0” w trakcie, którego klient ma możliwość osobistego poznania trenera, nawiązania relacji, zadania ważnych dla siebie pytań, doprecyzowania formy realizacji procesu, oczekiwań oraz wyobrażeń na temat współpracy. Takie spotkanie może mieć charakter zdalny lub stacjonarny.
W kolejnym kroku następuje rozpoczęcie procesu. W oparciu o wcześniej zebrane informacje następuje zakontraktowanie celów, dobór metod oraz formy dalszej współpracy. Na tym etapie spotkanie realizowane są już w formule pełnowymiarowych sesji tzn. spotkań trwających 60 minut.
Tutaj klient zaczyna w pełni doświadczać mocy treningu mentalnego. To właśnie poszerzenie świadomości pozwala klientowi wprowadzać zmiany w swoim życiu, tak by w kolejnych sesjach oraz pomiędzy nimi mógł zacząć doświadczać w nowy sposób swojego życia.
Na zakończeniem procesu przeprowadzana jest ewaluacja, mająca na celu podsumowania przebytej drogi, zebrania dobrych praktyk, zdefiniowania możliwych kolejnych wyzwań i wyposażenia klienta we wskazówki do dalszego samodzielnego rozwoju.
Nawiązanie kontaktu
"Spotkanie 0" w trakcie, którego klient ma możliwość osobistego poznania trenera, nawiązania relacji, zadania ważnych dla siebie pytań, doprecyzowania formy realizacji procesu, oczekiwań oraz wyobrażeń na temat współpracy.
Rozpoczęcie procesu
W oparciu o wcześniej zebrane informacje następuje zakontraktowanie celów, dobór metod oraz formy dalszej współpracy. Na tym etapie spotkanie realizowane są już w formule pełnowymiarowych sesji tzn. spotkań trwających 60 minut.
Proces rozwojowy
Na zakończeniem procesu przeprowadzana jest ewaluacja, mająca na celu podsumowania przebytej drogi, zebrania dobrych praktyk, zdefiniowania możliwych kolejnych wyzwań i wyposażenia klienta we wskazówki do dalszego samodzielnego rozwoju.
Ewaluacja
Na zakończeniem procesu przeprowadzana jest ewaluacja, mająca na celu podsumowania przebytej drogi, zebrania dobrych praktyk, zdefiniowania możliwych kolejnych wyzwań i wyposażenia klienta we wskazówki do dalszego samodzielnego rozwoju.